Hyperion

suto zsolt foto zen cyberpunk fotoalkimia

Száz arcom van a leplezésre, s mindenki más-más maszkomat ismeri. Jogom van fellázadni annak a nevében, aki vagyok, az ellen, amire a körülmények kényszerítenek. (Brassai) 

A fényképezés a lopás művészete. Ellopom a pillanatot. Magamtól. Ez az ár, amit fizetek a képért. Hogy kilopom magamat belőle. (-) A kép igen, de a dolog nem fekete-fehér: azért kezdtem el portrékat fotózni, mert ami belőlem kiégett, azt a modell jó esetben hozzáteszi. Megváltozik az ember tekintete, ha meztelenül néz a kamerába. Akkor is, ha csak az arcát, a tekintetét fényképezem le. Tükör, melyben benne van múlt és jelen és jövő – ilyen értelemben féreglyuk, átjáró, világok közti kapu. Gondolj bele, milyen volt régen: elmenni a fényképészhez. Nézd meg azt a kevés képet, mit nagyapáid rádhagytak. És milyen ma: pixelhegyek egy merevlemezen meg a Facebookon, amit soha senki nem néz meg. Csak az Isten látja – ha van ennyi szemétre ideje.

Tisztán emlékszem a váltásra. Befogadóból alkotóvá. „Mert nem fértek már el bennem a képek.” (Brassai) Eleget kaptam, most már adni akarok.

A narratív fotóblog, mint a cyberpunk alkímia online helyszíne és eszköze, misztériuma. A meta-adatok, mint a legfontosabbak: a láthatatlan történet. Csakis és mindig, a láthatatlan történet. A neonomád zen-fotóblogger: csendet vinni a világ egy pici sarkába, az internet 3.0-ás zajába.

A fényképezőgép a festményt fényképpé demokratizálta; aztán az e-age-ben a folyamat követhetetlenül felgyorsult. De nemcsak azóta is demokratizálja (mass art form  Sontag), hanem azon belül liberalizálja is: nemcsak mindent szabad, de kötelező is: minden egyes pillanat: potenciális kép/fotó (lásd pl. Facebook, Instagram, etc). Az élethez, a jelenhez így közelíteni: a rabság egy fajtája. Képfüggők vagyunk. (-) Micsoda abszurd, lehetetlen helyzet, ma: a család (digitális) fényképezőgép nélkül. Nincsen fotóblog a gyerekről, nem kerülnek fel rövid családi mozik a youtube-ra. Utazás, nyaralás fényképezőgép/kamera, smartphone és Facebook nélkül? Vagy: esküvő fotózás nélkül. Most képzeld el, azt a szabadságot

Vizuális apokalipszis: eltűnne a múlt nyoma (bizonyítéka), a jövőből pedig a kép-telenség okozta szorongástól való megszabadulásnak a lehetősége is – és így csak a jelen maradna. Kép-telenség: a percembernek (konzumeristának) nincsen teremtő képessége. A jelenben azonban az idő szétfolyik: csak tér van, kezdet és vég nélkül. Ez pedig maga a pokol, ahol az átlagember számára: nincsen kapaszkodó. (Nem a képáradat-képözönvíz az apokalipszis, hanem annak ellenkezője: a képek teljes hiánya. Illetve: egyazon éremnek oldalai. Egyszerre történik mindkettő. Nincs remény.) A valóság, ma, az, hogy valóban eltűntek már a képek, nézz körül. Legtöbbjük csak szenny és/vagy propaganda, személyes vagy corporate, mi képnek álcázza magát, hogy informáljon (ún. hírek) meggyőzzön (lásd pl. választási portrék, social-profilképek), percemberré neveljen (szappanreklám), stb.

Az idő megnövelte a papírképek értékét: egy régi, megsárgult fotó mű-értéket kaphat, bármennyire amatőr is (volt) az – de mi lesz a képekkel az interneten és a merevlemezeken? Azok nem sárgulnak. Nem változnak. Le vannak fagyasztva. Konzerválva. Örökífjan, színváltozás és –vesztés nélkül. Kép-inkubátor. A fotográfia számára (az interneten) már nem fontos az idő, mint olyan. A fotográfia halott. Minden le van és lesz fagyasztva, a további generációk/tömegek számára. Vizuális múmia-generációk, az igen/nem nyelvén. Csak elektromos áram legyen. És olcsó internet.

A jó fotó titka éppen az, hogy nincsen titka: önmaga, és nem önmaga képe. Mint az állapotos nő.

Akinél a kontemplatív életmód belső szükséglet, ott a fotográfia a világon kívül való létnek a gyakorlata, is. Ahogy a veleszületett, kiapadhatatlan, nyughatatlan teremtő erő, is. Képesnek lenni a képzeletre. Belső (kreatív) gazdagságodra kell folyton rácsodálkoznod, és összeáll a kép, a Nagy Kép, a világról: hullik a világ darabokra, de minden a helyére hullik – egy képben összeáll egy pillanatra. Mintázatok és összefüggések kerülnek napvilágra, és minden elem a nagy egész részeként a helyére kerül, magától: ezt a helyzetet, vagyis ezt a véletlent előkészíteni hivatott az egész munka.

Reinkarnatív fotó-session: újjászületsz tőle. Megengeded magadnak, hogy ne hazudj. Magadhoz térsz – egy pillanatra. Boldog leszel, egy pillanatra. Egyetlen pillanatra. Azt a pillanatot én elkapom, és neked ajándékozom – ezen dolgozni, önmagukhoz visszavezetni az embereket, egy pillanatra, ez minden jelen ember dolga.

Mert ez is csak utazás, hiába ismerős itt minden és mindenki. Érzem, hogy nem az enyém itt semmi. Itt sem. Hogy csak átutazóban vagyok-vagyunk ezen a tájon. Utazni annyi mint a senki földjén időzni. Kolozsváron, Himalájában, Párizsban egyaránt. A megérkezés: a találkozás. Pillanata. Az otthon: az utazók legeslegnagyobb illúziója. A végső neurózis. Nincs otthon, mind úton vagyunk.

Elindul a szemem (szívem) látni, én meg követem. (A tudásról való tudás, a kontempláció a legtöbb, mi lehetsz. A legmagasabb emberi képesség és boldogság – Arisztotelész) Fölötte mozog, fölötte van. A Nap. Maga vagy a Nap. Magad vagy, a Nap.

A jó kép összehozza az embereket, előtte emberi találkozások történnek: tiszta, befogadó és transzparens teret hoz létre maga körül. Megteremti a közös nevezőt, a véletlent, melyben a találkozások megtörténhetnek. Az érett fotó körül csend van és tágas tér (ahogy az érett személyiség körül is): sziget az apokalipszis zajában. Teret hagyni az ideák, a dolgok és az emberek között – ez az igazi művészet. Minél kisebb és szűkebb, annál több a karambol (Huxley) A fotográfia gyakorlata: eszköz a tudatszint-emelésben. Nézni és látni annyit tesz, mint átengedni. (“Látni. A dolog magától értelmeződik.” – Hamvas Béla)

És mire emlékezteti minden egyes elengedett mű az alkotót, jó esetben? Hát arra, hogy szép művet végül is nem olyan nehéz létrehozni – szépen élni sokkal nehezebb.


suto zsolt foto zen cyberpunk fotoalkimia